Vinkelvandring

Videresend til kollega

Formål

At kende til grundlæggende geometriske begreber som vinkler og paralelleitet.

Rekvisitter

En cirkel pr. gruppe.

Sådan gør du

Grupper

Underviseren inddeler eleverne i grupper på minimum 2 elever.

Cirkler

Hver gruppe får en “vinkelcirkel”, den kan tegnes med kridt i skolegården, eller laves på en voksdug.

Første elev

En elev starter med at stå på cirklen, ud fra 0 grader.

De andre i gruppen

De resterende i gruppen skal nu, stille eleven på cirklen en opgave. F.eks. “du skal gå 200 grader”.

Gå grader

Eleven skal nu forsøge, at gå derhen på cirklen, hvor der er 200 grader.

Bytter

Derefter bytter eleverne roller, så en anden går på cirklen, og en anden stiller spørgsmål. God aktivitet!

Beskrivelse

Eleverne skal finde, og gå forskellige vinkler på en kæmpe cirkel/vinkelmåler. Eleven stiller sig enten ved 0 grader ude i cirklen, eller i midten af cirklen. Hvis eleven stiller sig på cirklen, kan en anden elev f.eks. sige: ”Du skal gå 200 grader”, hvorefter eleven forsøger, at regne ud, hvor 200 grader er, og derefter går langs cirklen hen til 200 grader. Hvis eleven i stedet stiller sig i midten af cirklen fra start, kan den anden elev sige: ”Du skal dreje dig 200 grader, og gå 5 skridt ud”.
Det kan være en fordel, hvis cirklen bruges til en indledende snak om, hvad er, og hvordan grader er opfundet. Eleverne kan f.eks. let forholde sig til, at en cirkel inddeles i 4 stykker, mens det er noget sværere at forstå, hvorfor den inddeles i 360 grader. I den forbindelse kan det være en fordel, hvis I, til at starte med, har en cirkel uden inddelinger, så eleverne kan følge med i, hvordan en cirkel kan inddeles i f.eks. 2, 4, 8 eller 360 stykker. Det kan også være en fordel, særligt for de mindre elever, at læreren, 1-2 steder på cirklen, markerer størrelsen på 1 grad, så eleverne får et indtryk af, hvor lidt en grad er. I kan f.eks. markere 0 til 1 grad.
Cirklen kan tegnes med kridt i skolegården, eller laves på en voksdug, hvorpå der tegnes en stor cirkel med tilhørende grader (0, 45, 90, 180 og 360).

Variation

Eleverne kan selv styre sværhedsgraden gennem de opgaver, de stiller hinanden, men til at starte med kan det være en god ide, at læreren stiller opgaverne. Opgaverne kan stilles som regnestykker f.eks. ”du skal gå 45 + 57 grader rundt i cirklen. Når eleverne har forstået princippet, kan opgaverne gå ud over de 360 grader. F.eks. kan opgaven lyde således ”du skal gå 640 grader rundt i cirklen”.

Tilsvarende aktiviteter