Vokalspand og konsonantkurv

Videresend til kollega

Formål

Eleverne øver sig i at kende bogstaverne, deres lyd og egenskaber. Samtidig øver de sig i at stave på en eksperimenterende måde.

Rekvisitter

Mindst 100 bogstavkort (kan skrives på mækelåg). En spand og en kurv.

Sådan gør du

Spand og kurv

Placer en spand og en kurv ca. 25 væk fra en bunke med alle bogstaverne i alfabetet.

Træk et kort

Eleverne trækker skiftevis et kort fra bunken, siger bogstavet højt, og løber hen og lægger kortet i enten konsonant-kurven eller vokal-spanden.

Fortsæt

Fortsæt til alle bogstaver er fordelt i spanden og kurven.

Grupper

Del elever op i grupper på ca. 3.

Hent bogstaver

Eleverne i grupperne skal nu skiftes til at løbe op og hente et bogstav. De vælger selv om det er en konsonant eller en vokal, de henter.

Lav ord

De elever som ikke løber, skal danne ord med de hentede bogstaver.

Skriv ned

Skriv alle de dannede ord ned. God aktivitet!

Beskrivelse

Bogstavkortene/ærteposer med bogstaver på ligger i en bunke, og ca. 25 m. væk står en spand og en kurv. Når dette er sat op, må alle eleverne trække et kort eller tage en ærtepose og løbe til enten vokal-spanden eller konsonantkurven, og putte deres bogstav i. Dette fortsættes til alle kort/ærteposer er puttet i spanden eller kurven. Derefter skal eleverne deles i grupper på tre. En elev ad gangen, må løbe hen og hente et kort/ærtepose, og bringe det tilbage til gruppen. De som ikke løber, danner ord med de hentede bogstaver. Det er valgfrit, om eleverne vil hente vokaler eller konsonanter. De dannede ord kan skrives med kridt på fliserne, hvis I leger i en skolegård. Leger I inde, kan ordene skrives på papir. Se også under variationer, hvordan ramme-aktiviteten kan bruges i matematik.

Variation

Kan laves i tysk el. engelsk. – Husk, i såfald disse sprogs særlige bogstaver. Kan laves i matematik – lige/ulige tal og der skal laves regnestykker af de hentede tal.