Atomer i udvikling

Videresend til kollega

Formål

At eleverne får en forståelse af emnet molekyler.

Rekvisitter

Ingen.

Sådan gør du

Lav plads

Start med at skabe plads i lokalet, eller find et område, hvor eleverne kan bevæge sig rundt.

Gå mellem hinanden

Eleverne skal nu gå eller løbe rundt mellem hinanden.

Råbe molekyler

Underviseren råber et molekyle højt, og eleverne skal nu finde ud af, hvor mange atomer der er i molekylet.

Gå sammen

Når eleverne ved, hvor mange atomer der er i molekylet, skal de skynde sig at gå sammen det antal.

Vær hurtig

Det gælder om at gå sammen så hurtigt som muligt. De elever som ikke når sammen, eller går sammen et forkert antal, får en “straf”.

Udfordring

‘Straffen’ kan være 5 mavebøjninger, 10 hop eller andet.

Nyt molekyle

Når ‘straffen’ er udført, skal eleverne gå eller løbe rundt igen, og underviseren råber et nyt molekyle.

Beskrivelse

Alle elever skal nu lytte til underviseren, imens de går rundt mellem hinanden. Underviseren råber et molekyle f.eks. vand, eleverne skal nu gå sammen i det antal atomer der passer til det opråbte molekyle. F.eks. hvis der bliver råbt vand, skal eleverne gå tre sammen – to hydrogenatomer og et oxygenatom. Finder eleverne ikke sammen i en gruppe, eller går de et forkert antal sammen, skal eleverne have en lille ”straf” for dette. Det kan være at hoppe fem gange, maverulninger m.m. Herefter fortsættes der på helt samme måde.

Variation

Lad eleverne råber molekyler op på skift.

Tilsvarende aktiviteter