Mariehøne

Videresend til kollega

Formål

At eleverne får pulsen højt og samarbejde.

Rekvisitter

Overtrækstrøjer.

Sådan gør du

To fangere

Underviseren starter med at vælge to elever som skal være edderkopper. De to elever tager begge en overtrækstrøje på.

Mariehøns

Resten af klssen er mariehøns, og skal undgå at blive fanget af edderkopperne.

Fangeleg

Underviseren sætter legen i gang, og nu skal de to edderkopper ud og fange mariehøns, man fanger en mariehøne ved at rører ved den.

En fanget mariehøne

Når en edderkop fanger en mariehøne, skal mariehønen ligge sig ned på ryggen og sprælle med arme og ben.

Vend mariehønen om

Mariehønen bliver liggende indtil der er en anden mariehøne som kommer og vender den om på maven. Bliver mariehønen vendt om, er den med i legen igen og kan igen fanges.

Beskrivelse

Mariehøne er en fangeleg, hvor hele klassen kan deltage. Underviseren starter med at vælge to elever der skal være edderkopper (de får en overtrækstrøje på), resten af klassen er mariehøns. Edderkopperne er fangere, og skal på jagt efter alle mariehønsene. Når en edderkop fanger en mariehøne, skal mariehønen ligge sig ned på ryggen og sprælle med arme og ben. Mariehønen bliver liggende indtil der er en anden mariehøne som kommer og vender den om på maven. Bliver mariehønen vendt om, er den med i legen igen og kan igen fanges. Det er en god ide at skifte fangere/edderkopper et par gange under fangelegen.

Variation

Man kan vælge at lave andre dyr og metoder at genoplive hinanden på.