Mariehøne er en fangeleg, hvor hele klassen kan deltage. Underviseren starter med at vælge to elever der skal være edderkopper (de får en overtrækstrøje på), resten af klassen er mariehøns. Edderkopperne er fangere, og skal på jagt efter alle mariehønsene. Når en edderkop fanger en mariehøne, skal mariehønen ligge sig ned på ryggen og sprælle med arme og ben. Mariehønen bliver liggende indtil der er en anden mariehøne som kommer og vender den om på maven. Bliver mariehønen vendt om, er den med i legen igen og kan igen fanges. Det er en god ide at skifte fangere/edderkopper et par gange under fangelegen.
Mariehøne
Videresend til kollega
- Antal: Gruppe
- Varighed: Ca. 10-15 minutter
- Aldersgruppe: Fra 5 år
Formål
At eleverne får pulsen højt og samarbejde.
Rekvisitter
Overtrækstrøjer.
Sådan gør du
To fangere
Underviseren starter med at vælge to elever som skal være edderkopper. De to elever tager begge en overtrækstrøje på.
Mariehøns
Resten af klssen er mariehøns, og skal undgå at blive fanget af edderkopperne.
Fangeleg
Underviseren sætter legen i gang, og nu skal de to edderkopper ud og fange mariehøns, man fanger en mariehøne ved at rører ved den.
En fanget mariehøne
Når en edderkop fanger en mariehøne, skal mariehønen ligge sig ned på ryggen og sprælle med arme og ben.
Vend mariehønen om
Mariehønen bliver liggende indtil der er en anden mariehøne som kommer og vender den om på maven. Bliver mariehønen vendt om, er den med i legen igen og kan igen fanges.
Beskrivelse
Variation
Man kan vælge at lave andre dyr og metoder at genoplive hinanden på.