En elev siger et gangestykke med facit og prøver efterfølgende at kaste ærteposen på det rigtige tal, altså facit. Eleven fortsætter med retten til at finde nye gangestykker indtil han/hun ”fejler” kastet til facittallet.
Regnetabel (gulvlaminat) og ærtepose.
1. elev siger et gangestykke – fx. 3 x 5 = 15
1. elev kaster ærteposen ind på 15 (facit)
1. elev fortsætter med retten til at finde nye gangestykker indtil han/hun “fejler” kastet til facittallet.
2. elev siger et gangestykke – fx. 7 x 7 = 49
En elev siger et gangestykke med facit og prøver efterfølgende at kaste ærteposen på det rigtige tal, altså facit. Eleven fortsætter med retten til at finde nye gangestykker indtil han/hun ”fejler” kastet til facittallet.
Hvis læreren finder det nødvendigt, kan han/hun på forhånd etablere en kasse eller kuffert med aktuelle gangestykker på laminerede kort. Det kan være en fordel i visse situationer, at der aftales bestemte arbejdstidsrum.