Eleverne deles i to hold, og der anbringes fire puck, med ca. 5 meter mellem hver puk, i en firkant. Hvert hold har deres egen firkant. Ved de fire lamper lægges spørgsmålene evt. delt på kategorier. I midten af firkanten ved hvert hold anbringes to spande, én mærket JA, og én mærket NEJ.
Når en lampe lyser og evt. giver lyd, drøner en elev ud og henter spørgsmålet, læser det op og smider det i den rigtige spand. Holdet samarbejder om at finde svaret.
Næste elev er klar til at løbe når næste puck lyser o.s.v.
Når legen/aktiviteten er slut, tælles korrekte besvarelser, som bliver holdets point.
Det er oplagt senere på klassen at gennemgå besvarelserne. Spørgsmålene kan være til en læst novelle på klassen, paratviden om aktuelle begivenheder i pågældende uge eller almen tjek af paratviden.
Slappuk – Paratviden
- Antal: 2 el. flere
- Varighed: Fra 15 minutter
- Aldersgruppe: Fra 5 år
Rekvisitter
Slappuk kuffert, to spande, A4 papir, tuscher eller blyanter.
Sådan gør du
Hold
Eleverne deles i to hold
Banen/område
Der er to baner/områder. I hver bane anbringes fire puck, med ca. 5 meter mellem hver puk, i en firkant. Hvert hold har deres egen firkant. Ved de fire lamper lægges spørgsmålene evt. delt på kategorier. I midten af firkanten ved hvert hold anbringes to spande, én mærket JA, og én mærket NEJ.
Lampe lyser
Når en lampe lyser og evt. giver lyd, drøner en elev ud og henter spørgsmålet, læser det op og smider det i den rigtige spand.
Samarbejde
Holdet kan og må samarbejde om at finde svaret.
Næste elev
Næste elev er klar til at løbe når ny puck lyser o.s.v.
Point
Når legen/aktiviteten er slut, tælles korrekte besvarelser, som bliver holdets point.
Tjek
Det er oplagt senere på klassen at gennemgå besvarelserne. Spørgsmålene kan være til en læst novelle på klassen, paratviden om aktuelle begivenheder i pågældende uge eller almen tjek af paratviden.
Se animationen
Beskrivelse
Variation
Kan bruges på alle klassetrin/alderstrin. Det er oplagt at lade eleverne fremstille spørgsmål til legen/aktiviteten.
Arbejde med vokaler og konsonanter. I hvert hjørne af firkantet placeres en antal ærteposer med bogstaver. Når lampen lyser løber eleven ud til pucken tager et bogstav. Han/hun finder ud af om bogstavet er en vokal eller en konsonant. Løber derefter ind i firkanten og putter ærteposen i den rigtige spand.
De to spande kan være forholdsvis rød og blå eller der ligger en A4-ark ved siden af spandene henholdsvis rød og blå. Når eleven afleverer ærteposen siger han/hun højt, hvilken kategori bogstavet hører til. Læreren/pædagogen kan vælge at stå ved spandene og hjælpe med besvarelserne eller evt. høre om bogstavets lyd o.s.v.
Arbejdes der med tal vil der i hvert hjørne i firkanten være placeret ærteposer med tal. De to spande vil nu være mærket med ulige eller lige tal.