Slappuk – Paratviden

Videresend til kollega

Rekvisitter

Slappuk kuffert, to spande, A4 papir, tuscher eller blyanter.

Sådan gør du

Hold

Eleverne deles i to hold

Banen/område

Der er to baner/områder. I hver bane anbringes fire puck, med ca. 5 meter mellem hver puk, i en firkant. Hvert hold har deres egen firkant. Ved de fire lamper lægges spørgsmålene evt. delt på kategorier. I midten af firkanten ved hvert hold anbringes to spande, én mærket JA, og én mærket NEJ.

Lampe lyser

Når en lampe lyser og evt. giver lyd, drøner en elev ud og henter spørgsmålet, læser det op og smider det i den rigtige spand.

Samarbejde

Holdet kan og må samarbejde om at finde svaret.

Næste elev

Næste elev er klar til at løbe når ny puck lyser o.s.v.

Point

Når legen/aktiviteten er slut, tælles korrekte besvarelser, som bliver holdets point.

Tjek

Det er oplagt senere på klassen at gennemgå besvarelserne. Spørgsmålene kan være til en læst novelle på klassen, paratviden om aktuelle begivenheder i pågældende uge eller almen tjek af paratviden.

Se animationen

Beskrivelse

Eleverne deles i to hold, og der anbringes fire puck, med ca. 5 meter mellem hver puk, i en firkant. Hvert hold har deres egen firkant. Ved de fire lamper lægges spørgsmålene evt. delt på kategorier. I midten af firkanten ved hvert hold anbringes to spande, én mærket JA, og én mærket NEJ.
Når en lampe lyser og evt. giver lyd, drøner en elev ud og henter spørgsmålet, læser det op og smider det i den rigtige spand. Holdet samarbejder om at finde svaret.
Næste elev er klar til at løbe når næste puck lyser o.s.v.
Når legen/aktiviteten er slut, tælles korrekte besvarelser, som bliver holdets point.
Det er oplagt senere på klassen at gennemgå besvarelserne. Spørgsmålene kan være til en læst novelle på klassen, paratviden om aktuelle begivenheder i pågældende uge eller almen tjek af paratviden.

Variation

Kan bruges på alle klassetrin/alderstrin. Det er oplagt at lade eleverne fremstille spørgsmål til legen/aktiviteten.
Arbejde med vokaler og konsonanter. I hvert hjørne af firkantet placeres en antal ærteposer med bogstaver. Når lampen lyser løber eleven ud til pucken tager et bogstav. Han/hun finder ud af om bogstavet er en vokal eller en konsonant. Løber derefter ind i firkanten og putter ærteposen i den rigtige spand.
De to spande kan være forholdsvis rød og blå eller der ligger en A4-ark ved siden af spandene henholdsvis rød og blå. Når eleven afleverer ærteposen siger han/hun højt, hvilken kategori bogstavet hører til. Læreren/pædagogen kan vælge at stå ved spandene og hjælpe med besvarelserne eller evt. høre om bogstavets lyd o.s.v.
Arbejdes der med tal vil der i hvert hjørne i firkanten være placeret ærteposer med tal. De to spande vil nu være mærket med ulige eller lige tal.