Del deltagerne ind i to hold. Der skal gerne være 3 eller flere på hvert hold. En lang kæde af huleopringe bliver lagt ud på gulvet. Hvert hold starter i hver sin ende af kæden. Når læreren siger “NU” og spillet starter. Den første deltager på de to hold hopper, med samlet afsæt, fra hulahopring til hulahopring, så hurtigt de kan. Når de to deltagere møder hinanden, slår de sten saks papir. Den der vinder må fortsætte med at hoppe, hen imod det andet holds banehalvdel, mens den, der taber er død og skal om bag i køen. Så snart en af deltagerne har vundet (Sten skas papir), må næste person i rækken fra det tabende hold, begynde at hoppe fra hulahopring til hulahopring. Sådan fortsætter man, til et af holdene når helt igennem banen af ringe.
Sten-Saks-Papir
- Antal: 4 el. flere
- Varighed: Ca. 25 minutter
- Aldersgruppe: Fra 8 år
Rekvisitter
Hulahopringe (15-20 stk.) og kegler (2 stk.)
Sådan gør du
2 hold
Del deltagerne ind i 2 hold
Hulahopring kæde
Lav en lang kæde af hulahopringe hen over gulvet.
Opstilling
De to hold stiller sig for hver ende af kæden.
Påbegynd legen
Når læreren siger “NU”, må første deltager fra hvert hold starte med at hoppe, med samlet afsæt, fra hulahopring til hulahopring.
Deltagerne mødes
Når deltagerne møder hinanden, på deres vej frem, skal de slå sten, saks, papir
Taberen
Deltageren som taber sten, saks, papir, dør og skal stille sig bag sin egen kø.
Vinderen
Den deltager som vinder, sten, saks, papir, forsætter med at hoppe frem i ringene, ned mod modstandernes ende.
Legen fortsætter…
Så snart sten, saks, papir er spillet, må den næste deltager, på det hold, som tabte gå i gang med at hoppe. Når deltageren møder den anden deltager slår de sten, saks, papir igen.
Vinderen er…
Vinderen er det hold, som først når ned til modstanderens kegle og trykker på stopknappen. God kamp!
Se animationen
Beskrivelse
Variation
Hvis du har for mange deltagere, kan du lave flere baner, så de medvirkende ikke kommer til at vente for længe på deres tur. Bliver sten saks papir for kedeligt, kan du lave tre andre bevægelser som virker på samme måde. Eksempelvis bokseslag, dukdig og spark, hvor bokseslag slår spark, spark slå dukdig og dukdig slår bokseslag. Her er det at være kreativ, og i samarbejde med eleverne, finde på 3 øvelser.