Tyren i det røde hav

Videresend til kollega

Formål

At samarbejde om idrætslege. Arbejde med at respektere regler og aftaler i en leg. Vise hensyn og ansvar i legen.

Rekvisitter

2-4 stk. sjippetov (2-3 m).

Sådan gør du

Klassen deles

Se animationen, eller læs legebeskrivelsen trin for trin, før I går i gang med legen. Derefter deler I klassen i to store grupper.

Rebet

Bind sjippetovene/rebet godt sammen til en ring.

Holde fast i rebet

Stil jer i en rundkreds, og hold fast i rebet med begge hænder – se hvordan på tegningen.

Vælg en tyr

Vælg en, som skal være tyr.Tyren står midt i rundkredsen, som er hegnet.

Tyren

Tyren skal brøle, sparke i jorden og lave horn med sine hænder, før der må fanges.

Start

Tyren forsøger at fange en i kredsen ved at løbe ud mod rebet. Undvig tyren ved at slippe rebet, men få hurtigt fat i rebet igen.

Ny tyr

Hvis tyren rører dig, er du den nye tyr.

Tyren løs

Hvis rebet rører jorden, er tyren løs. Tyren kan fange alle.

Ny tyr

Som ny tyr skal du først brøle, sparke og lave horn. Så må du fange.

Se animationen

Beskrivelse

Tyren i det røde hav er en gammel leg. Den leges i en rundkreds. Rundkredsen er tyrens hegn. I skal passe på ikke at blive stanget af den sure tyr. I skal hjælpe hinanden. Det gælder om at være en del af fællesskabet. Men hvis du bliver stanget, er du den nye tyr. Det er sjovt at drille og udfordre tyren.

Variation

Giv tyren bind for øjnene (mobilitybrille), og så skal de andre undgå at blive fanget uden at slippe rebet. Så skal de i stedet samarbejde om at bevæge sig rundt som en samlet enhed. Tyren må selvfølgelig ikke holde fast i rebet.
Når tyren så har fanget en, skal vedkommende gætte, hvem det er, før der skiftes. Så er det nemlig vigtigt, at man er stille, så man ikke afslører sig selv.