Aflæsning

Videresend til kollega

Formål

At identificere forskellige følelser hos hinanden, samt kropsligt at give udtryk for dem, så andre kan forstå dem.

Rekvisitter

Kartotekskort.

Sådan gør du

Kartotekskort

Underviseren har forberedt kort, hvorpå der står forskellige følelser. Glad, sur, bange nysgerrig osv.

Grimasser

Første elev går nu op og trækker et kort. Eleven skal nu prøve at mime følelsen.

Gæt

De andre i klassen skal prøve at gætte den følelse, den første elev viser med sit kropssprog.

Snak

Når følelsen er gættet, kan I tage en snak på klassen om, hvordan eleverne kunne se, det var netop den følelse.

Se animationen

Beskrivelse

Underviseren har lavet nogle kartotekskort, hvorpå der står forskellige følelser som f.eks. bange, ked af det, nysgerrig, hidsig, glad, skuffet og lykke. En elev kommer op og trækker det øverste kort. Eleven skal nu, uden at sige noget, fremstille følelsen ved hjælp af kropssprog. Eleverne skal nu gætte, hvilken følelse den elev, der trak kortet, prøver at fremstille. Underviseren snakker med eleverne om, hvordan de kunne se, hvilken følelse der blev vist osv. Derefter kommer næste elev op. Det er op til underviseren selv hvor mange kort, der skal bruges.

Variation

Der kan kæmpes mod hinanden i grupper, piger mod drenge, hvem der kan gætte rigtigt først. Alt efter hvilken årgang aktiviteten bruges på, kan følelserne være mere udspekuleret.