Kroppen som ballon

Videresend til kollega

Formål

Bevægelse og rytme ud fra forestillingsevnen.

Rekvisitter

Musik, Ballon eventuelt fløjte.

Sådan gør du

Vis ballonen

Alle sidder på gulvet i en cirkel. Underviseren puster en ballon op, binder knude på den og giver den et lille puf op i luften, så alle kan se hvordan den svæver.

Ballonen svæver

Både børn og voksne kan prøve at puffe til ballonen. Derefter lægger underviseren ballonen væk.

Krøller sig sammen

Alle bliver i cirklen, og krøller sig sammen så man er så lille som muligt.

Eleverne som balloner

Alle tager hænderne op foran munden, og begynder at puste som man gør når man puster en ballon op. For hvert pust bliver I større, bredere og højre, og I kommer langsomt op og stå, og helt op på tær.

Start legen

Nu tager I armene op over hovedet, og lader som om i binder en knude på ballonen.

Regler

Når alle ballonen er bundet, sætter underviseren musik på, og alle ballonerne (eleverne), svæver rundt i rummet mellem hinanden.

Når legen slutter

Når legen skal slutte, viser underviseren eleverne en imaginær nål, og råber ”Åh nej nu springer ballonerne snart”.

8.jpg

Bang

Underviseren går hen til hver enkelt elev, og prikker dem med ”nålen” og råber BANG. God fornøjelse!

Beskrivelse

Alle sidder på gulvet i en cirkel. Underviseren puster en ballon op, binder knude på den og giver den et lille puf op i luften, så alle kan se hvordan den svæver. Både børn og voksne kan prøve at puffe til ballonen. Derefter lægger underviseren ballonen væk.
Alle bliver i cirklen, og krøller sig sammen så man er så lille som muligt. Herefter tager alle hænderne op foran munden, og begynder at puste som man gør når man puster en ballon op. For hvert pust bliver I større, bredere og højre, og I kommer langsomt op og stå. På et tidspunkt tager I hænderne væk fra munden, så armene også kan sprede sig ud i rummet, men I fortsætter med at puste på samme måde. Til sidst er I så stor og svæver så højt oppe, at I næsten ikke røre gulvet.
Nu tager I armene op over hovedet, og lader som om i binder en knude på ballonen. Underviseren sætter musik på, og alle ballonerne (eleverne), svæver rundt i rummet mellem hinanden.
Når legen skal slutte, viser underviseren eleverne en imaginær nål, og råber ”Åh nej nu springer ballonerne snart”. Underviseren går hen til hver enkelt elev, og prikker dem med ”nålen” og råber BANG.

Variation

Tag eventuelt en fløjte/tamburin/tromme med. Underviseren fortæller at hver gang de hører en lyd fra et af redskaberne, så får ballonen et puf. Demonstre gerne dette for eleverne. Musikken spiller videre, og hver gang underviseren laver en lyd, hopper eleverne så højt de kan.