MoveMadness

Videresend til kollega

Rekvisitter

MoveMadness (senior eller junior).

Sådan gør du

Spilområde

I spilområdet opbygger I forhindringer og gemmesteder med redskaber fra redskabsrummet. En halv håndboldbane kan være banen.

Deltagere

Eleverne deles i 2 hold med 5 spillere på hvert hold. 3 krigere, 1 forsyningsofficer og 1 spejder. Der er også brug for en dommer, der holder øje med, at spillet varer 4 minutter pr halvleg. Og en Pointtæller, der tæller point altefter hvilke danse der bliver fremført.

Kriger

Hver af krigerne har en personlig bold, som kun kan bruges én gang og 1 lacrosstav som beskytter og forlænget arm.

Bolde

Udover krigernes personlige bolde, der giver 10 piont, er der 6 bolde pr. hold. 3 mindre et-pointsbolde og 3 større tre-pointsbolde. Det er kun krigerne der kan skyde med boldene.

Dans - eller Helle

Hvis krigeren rammer en modstander, skal han/hun danse den rigtige point-givende dans i 5 sekunder, alt efter hvilken bold de har ramt med. Spilleren er hellig i de 5 sekunder der danses.

'Hammer'

‘Hammer’ dansen er i spil, når der rammes med den største bold – 3 pointsbolden. Husk, at få kontakt til point-tælleren på sidelinjen.

'Floss'

‘Når man bliver ramt af 1 pointsbolden – den mellemste størrelse bold – skal der danses ‘Floss’ i 5 sekunder.

'Looser-dans'

Hvis man bliver ramt af 10 pointbolden – krigerens personlige bold, skal der danses ‘Looser’ i 5 sekunder.

Forsyningsofficer

Forsyningsofficeren må ikke skydes på, men samler bolde op til sine medspillere. Han/hun må være over alt. Rammer modstanderen ‘Forsyningsofficeren’ gives der 10 minus-point.

Spejderen

Spejderen må ikke komme ind på banen, men må råbe informationer til medspillerne. Rigtig god fornøjelse med MoveMadness.

Se videoen

Beskrivelse

Move madness er et helt konkret vild og kaotisk offensiv spil i små perioder også kaldet halvlege. I et redskabs-miljø med bander og skjulesteder foregår den rasende puls-givende duel mellem to hold med tre forskellige bolde og med beskyttende skjolde til deltagerne.
På hvert hold med 5 spillere er der tre rolle karakterer at besætte;  krigere, forsyningsofficerer og spejdere. De 3 er offensive krigere og inde på banen arbejder der konstant en forsyningsofficer, der skal holde krigerne med ammunition, altså bolde. Spejderen arbejder uden for banen, og han har til opgave at kommunikere og orientere krigere og forsyningsofficer med nyttige og taktiske informationer. Man kan sagtens være flere deltagere på hvert hold, men så er det som i ishockey med flydende udskiftning.
Hver halvleg er ifølge de oprindelige regler på 5 minutter, men kampenes varighed kan selvfølgelig aftales i den specifikke situation.
Krigerne har en personlig bold, de kun kan benytte én gang i løbet af hver halvleg, mens de to andre boldtyper bruges igen og igen og selvfølgelig kun af krigere. Et træf eller en scoring giver forskellige point afhængig af boldtype. Forsvarer en kriger sig med staven/skjoldet, så er de ikke ramt. Ingen dør og ingen udgår, men to uvildige dommere/pointtæller har travlt udenfor banen med at notere og registrere point efter et specifikt pointskema.
Det afgørende pointgivende MOVE/score er ikke at ramme, men at danse moves fra Fortnite. Krigeren, der træffer en kriger fra det modsatte hold, kan kun skaffe holdet point ved at danse en sejrsdans i 5 sekunder. Fx danse Floss – dansen, der er afstemt med den afskudte bold, i dette tilfælde altså med et-point bolden.
Det allerbedste at fremhæve ved spillet er dets uendelig potentiale til fortsat udvikling. Se evt. under variationer.

Variation

Det allerbedste at fremhæve ved spillet er dets uendelig potentiale til fortsat udvikling. Deltagere, der leger og kæmper sammen og mod hinanden kan også i fællesskab udvikle på spillet. De tre første danse fra Fortnite kan selvfølgelig med et snuptag ændres til tre andre af de mange kendte danse/moves fra computerspillet Fortnite.
Desuden kan spillerne ændre på våben, forsvar, roller og baner i en fortsat leg og spil loyalt mod spillets oprindelige “Move-madness” idé, rammer og regler.